Online Αγορές: Τα δικαιώματα των καταναλωτών εντός της E.E.


Δικαίωμα υπαναχώρησης εντός 14 ημερών (Οδηγία 2011/83/ΕΕ)

Εάν αγοράσατε κάποιο προϊόν μέσω διαδικτύου εντός της Ε.Ε. και αλλάξατε γνώμη έχετε το δικαίωμα να το επιστρέψετε εντός 14 ημερών από την ημερομηνία σύναψης της σύμβασης, χωρίς να χρειάζεται να αναφέρετε τους λόγους για τους οποίους επιθυμείτε να υπαναχωρήσετε.

Στην περίπτωση που επιθυμείτε να ασκήσετε το παραπάνω δικαίωμα υπαναχώρησης το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να συμπληρώσετε το δελτίο υπαναχώρησης που ενδεχομένως σας παρέχει ο έμπορος ή απλώς να υποβάλετε μία γραπτή δήλωση με την οποία γνωστοποιείτε την υπαναχώρησή σας (λ.χ. μέσω φαξ ή e-mail). Ενδεχομένως να επιβαρυνθείτε με το άμεσο κόστος επιστροφής των εμπορευμάτων, κι αυτό μόνο σε περίπτωση που ο έμπορος σας έχει ενημερώσει ρητά για τη συγκεκριμένη επιβάρυνση. Αλλιώς είναι ο ίδιος υποχρεωμένος να καλύψει το κόστος επιστροφής.

Μέσα σε προθεσμία 14 ημερών από την παραλαβή της δήλωσης υπαναχώρησης, ο έμπορος οφείλει να σας επιστρέψει τα χρήματα που έχετε καταβάλει.

Βέβαια, πρέπει να σημειωθεί ότι για ορισμένα είδη εμπορευμάτων δεν προβλέπεται το δικαίωμα υπαναχώρησης, όπως λ.χ. για εμπορεύματα που έχουν σύντομη ημερομηνία λήξης ή για σφραγισμένα εμπορεύματα τα οποία για λόγους υγιεινής δεν είναι κατάλληλα προς επιστροφή (άρθρο 16 της Οδηγίας 2011/83/ΕΕ).

 

Εκπρόθεσμη παράδοση των εμπορευμάτων (Οδηγία 2011/83/ΕΕ)

Ο έμπορός οφείλει να σας παραδώσει τα εμπορεύματα χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση και πάντως εντός 30 ημερών από τη σύναψη της σύμβασης.

Εάν καθυστερεί η παράδοση των εμπορευμάτων, πρέπει πρώτα να δώσετε νέα επιπλέον προθεσμία στον έμπορο για την παράδοση. Εάν ο έμπορος εξακολουθεί και μετά την παρέλευση της επιπλέον αυτής προθεσμίας να καθυστερεί την παράδοση των εμπορευμάτων, τότε δικαιούστε να καταγγείλετε τη σύμβαση.

Ωστόσο, πρέπει να διευκρινιστεί το εξής: εάν έχετε ενημερώσει τον έμπορο πριν τη σύναψη της σύμβασης ότι η παράδοση απαιτείται να γίνει μέχρι μία ορισμένη ημερομηνία και η παράδοση δε γίνει εντός της ημερομηνίας αυτής, δικαιούστε να καταγγείλετε αμέσως τη σύμβαση αξιώνοντας να σας επιστραφούν τα χρήματα που έχετε καταβάλει.

 

Ελαττωματικά προϊόντα (Οδηγία 1999/44/ΕΚ)

Για τις αγορές εντός Ε.Ε. προβλέπεται δικαίωμα διετούς εγγύησης των εμπορευμάτων, χωρίς καμία επιβάρυνση. Σημειωτέον ότι το δικαίωμα διετούς εγγύησης δεν αφορά μόνο τις αγορές που γίνονται μέσω διαδικτύου αλλά ισχύει και για τις αγορές που γίνονται από το κατάστημα.

Σε περίπτωση, λοιπόν, που το εμπόρευμα που αγοράσατε αποδειχθεί ελαττωματικό ή δεν ανταποκρίνεται στα διαφημιζόμενα χαρακτηριστικά έχετε δικαίωμα να ζητήσετε από τον πωλητή:

  • να το επισκευάσει ή
  • να το αντικαταστήσει ή
  • να μειώσει την τιμή ή
  • να σας επιστρέψει τα χρήματά σας

Κατά κανόνα το δικαίωμα μείωσης της τιμής ή επιστροφής των χρημάτων θα μπορείτε να το ασκήσετε όταν εξαντληθούν οι άλλες δύο δυνατότητες, δηλαδή της επισκευής ή αντικατάστασης των προϊόντων.

Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι η συμπληρωματική (εμπορική) εγγύηση που μπορεί να σας παρέχει ο έμπορος (η οποία ενδεχομένως να είναι μικρότερη των δύο ετών) δεν θίγει σε καμία περίπτωση τη νόμιμη εγγύηση των δύο ετών που προβλέπει η Οδηγία 1999/44/ΕΚ.

 

Εμμανουέλα Ζηδιανάκη, Δικηγόρος
Μ.Δ.Ε. Αστικού Δικαίου